Svar: Optrapning af grød/mos

19. december 2019

Alder:
5 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Kost og ernæring.

Kære Mor

Tak for dit brev - og dejligt at høre, at du kunne bruge mit sidste svar :)

Det lyder som om, at I har ramt det helt rigtige tidspunkt at begynde med skemad, jeres dreng virker parat, åbner glad munden og tager rigtig fint imod, og det lyder også som om, at hans mave følger fint med. Det er super godt!

Det er en rigtig god idé at begynde med skemaden om dagen, præcis som I har gjort, og når dette fungerer så begynde at tilbyde skemad om aftenen. Det vil være rigtig godt, at I giver grød om dagen og grøntsagsmos om aftenen, så han på denne måde får naturlig variation og vænnes til at spise begge dele.

Du må gerne variere mellem ris- og majsgrød som nu. Du må også gerne forsøge med f.eks. hirsegrød, boghvedegrød, quinoagrød og i takt med, at han vænnes til at spise mere og mere skemad, så må du også gerne give ham f.eks. øllebrød og havregrød. Det er fint at variere med lidt frugt- og bærmos som topping. En grød smager og ser naturligt forskelig ud, alt efter om det er sveskemos, æblemos eller jordbærmos der kommes på, og på den måde kan du også vænne ham til at maden smager forskelligt og dermed give ham smagsvariation :)

Om aftenen må du gerne tage udgangspunkt i de grøntsager som I andre spiser f.eks. kartofler, gulerod, blomkål, broccoli, squash.. og lave grøntsagsmos til ham af dette, så han naturligt vænnes til at spise jeres mad.

Det er også helt okay, at du lige nu variere mellem færdiglavet babymad og hjemmelavet babymad, det er fint at du gør det, som du umiddelbart tænker fungerer bedst for jer og som får ham til at spise og forbinde det at spise med noget dejligt og rart :) Det er det bedste udgangspunkt for gode spisevaner fremover, at han er glad for mad og det at spise...

Det er vigtigt at holde mængden af skemad lidt nede, og nogle børn vil have tendens til at overspise, hvis vi som voksne ikke styrer det lidt. Det er vigtigt at han stadig har plads til mælk i maven - mælk udgør fortsat størstedelen af hans indtag og derfor er det bedre at du giver ham f.eks. 3/4 dl. grød eller mos to gange dagligt, og han så efterfølgende tager imod sin flaske, end at du giver ham f.eks. 1.5 dl. grød eller mos en gang dagligt og han ikke drikker nok eller ender med at afvise flasken.

Størrelsen på en normal portion varierer - så nogle børn spiser en lille deciliter og andre børn kan sagtens spise to deciliter uden problemer - og stadig drikke deres mælk. Derfor skal du forsøge at finde ud af, hvordan balancen findes hos jer. Det lyder umiddelbart som om, at din dreng godt kan spise 3/4-1 dl. af gangen to gange dagligt og stadig have ...

Annonce

... plads i maven til sin mælk. Derfor må du gerne øge ham lidt i mængden af skemad. Flasken kan med fordel gives 1-1.5 time efter at han har fået tilbudt skemaden, så er der bedre plads i maven til begge dele, og flasken vil stadig og bør stadig indgå som en fast del af putteritualet.

Når han nærmer sig 6 måneders alderen, vil det være rigtig fint, at du begynder at tilbyde ham morgengrød, så han får 3 skemåltider dagligt - morgen, frokost og aften. Og når han bliver 6 måneder, vil det være rigtig godt, at du begynder at introducere lidt mellemmåltider formiddag og eftermiddag. Han vil dog stadig i 6 måneders alderen skulle have 5-6 flasker i døgnet for at få sit mælkebehov dækket. Det er først i 7 måneders alderen, at skemaden begynder at fylde så meget, at han kan nøjes med 4 flasker i døgnet og det betyder at flasken før formiddagsluren f.eks. forsvinder i denne alder og i stedet gives et mellemmåltid her.

Der sker ikke noget ved, at du forsøger dig lidt frem. Hvis du øger ham i skemad og oplever, at han så efterfølgende afviser sin flaske, så får han for meget skemad, og du må skrue ned i mængden igen. Hvis han fint kan spise 1 dl. eller mere af grød og mos og efterfølgende tager imod sin flaske, så er det fint at lade ham indtage dette :)

Det lyder som om, at afføringen er helt normalt for hans alder, og det er helt normalt, at der begynder at gå lidt længere tid imellem afføringerne, nu hvor han begynder på fastere føde. Afføringen skal stadig være grødet og blød at komme af med, han må ikke få fuldstændig hårde knolde, og det må ikke gøre ondt på ham at presse afføringen ud. Det er meget forskeligt, hvor lang tid der går mellem afføringerne. Nogle børn har afføring dagligt, andre børn hver 2-3 dag. Så længe han virker til at trives, ikke har ondt og afføringen er til at komme af med, så er det helt okay :)

Helens bog om børn og mad
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og mad" - sådan får du dit barn til at spise

I takt med at han får mere og mere skemad, så vil hans afføring naturligt også ændre farve og blive mere brun. Jo mere grød og mos han spiser, jo mere vil afføringen afspejle dette - og i takt med at han bliver så gammel, at han spiser mere og mere familiemad, jo mere vil afføringen komme til at ligne "voksen afføring".

jeg vil anbefale dig meget min bog "Helens bog om børn og mad". I den finder du dagsplaner, opskrifter og du guides igennem fra nu og indtil din dreng er 18 måneder gammel. Du kan også slå op, hvis du er i tvivl om, hvad han må få, hvornår og hvordan. Vær opmærksom på at få fat i nyeste udgave fra 2018.

Jeg håber, at du kan bruge disse tanker lidt videre - rigtig meget held og lykke og fortsat god appetit!

Rigtig glædelig jul :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om kost og ernÆring:

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Sveskemos - hvor meget?

Kære Helen Vores datter er 5 måneder gammel, og hun har ofte problemer med...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Hyppigere afføring efter start med skemad

Hej Helen Tak for din brevkasse og dine gode bøger! Min søn, som nu er...

Give MME uden at opvarme det?

Hej Helen Nu hvor det er blevet varmere og bedre vejr, så vil jeg gerne...

Min pige vil ikke spise

Hej Helen! Så er det blevet min tur til at skrive til dig:) Min pige, som...

Yoghurt produkter til baby

Kære Helen Vi er flere i mødregruppen, som er meget glade for de forskellige...

Annonce

Viden om børn:

Kæledyr og børn

I rigtig mange børnefamilier har man en eller anden form for kæledyr, og det er ofte en hund, kat eller et andet kæledyr med pels.

Det kan være rigtig dejligt for børn at vokse op sammen med dyr, og det er lærerigt at skulle hjælpe til med at passe et dyr og sørge for,, at dyret har det godt. At skulle være med til at tage sig af et kæledyr lærer dit barn om ansvar. Det overordnede ansvar for kæledyret er dog dit. Du kan ikke regne med, at dit barn selv kan sørge for et kæledyr,...

Læs mere i Babylex

Jordemoder

En jordemoder er uddannet til at hjælpe gravide, fødende og nye familier. Når du bliver gravid, så skal du i første omgang kontakte din læge. Lægen vil herefter automatisk sørge for at give besked til dit fødested, og dermed en jordemoder, som så vil indkalde dig til undersøgelse.

Som gravid er du, så vidt det er muligt, tilknyttet een jordemoder i hele graviditetsforløbet. Du (og din partner) vil blive kaldt til samtale og undersøgelser løbende gennem hele graviditeten, og I...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om amning og flaske, hjæper dig med at få et mæt og tilfreds barn.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen,

Hvor er det altså fedt, at kunne skrive alle sine dumme og til tider overflødige spørgsmål her, og så få et godt og brugbart svar fra dig.

Venligst Susan, mor til Anna 13 måneder