Svar: Optrapning af grød/mos
19. december 2019
Alder:
5 mdr.
Kære Mor
Tak for dit brev - og dejligt at høre, at du kunne bruge mit sidste svar :)
Det lyder som om, at I har ramt det helt rigtige tidspunkt at begynde med skemad, jeres dreng virker parat, åbner glad munden og tager rigtig fint imod, og det lyder også som om, at hans mave følger fint med. Det er super godt!
Det er en rigtig god idé at begynde med skemaden om dagen, præcis som I har gjort, og når dette fungerer så begynde at tilbyde skemad om aftenen. Det vil være rigtig godt, at I giver grød om dagen og grøntsagsmos om aftenen, så han på denne måde får naturlig variation og vænnes til at spise begge dele.
Du må gerne variere mellem ris- og majsgrød som nu. Du må også gerne forsøge med f.eks. hirsegrød, boghvedegrød, quinoagrød og i takt med, at han vænnes til at spise mere og mere skemad, så må du også gerne give ham f.eks. øllebrød og havregrød. Det er fint at variere med lidt frugt- og bærmos som topping. En grød smager og ser naturligt forskelig ud, alt efter om det er sveskemos, æblemos eller jordbærmos der kommes på, og på den måde kan du også vænne ham til at maden smager forskelligt og dermed give ham smagsvariation :)
Om aftenen må du gerne tage udgangspunkt i de grøntsager som I andre spiser f.eks. kartofler, gulerod, blomkål, broccoli, squash.. og lave grøntsagsmos til ham af dette, så han naturligt vænnes til at spise jeres mad.
Det er også helt okay, at du lige nu variere mellem færdiglavet babymad og hjemmelavet babymad, det er fint at du gør det, som du umiddelbart tænker fungerer bedst for jer og som får ham til at spise og forbinde det at spise med noget dejligt og rart :) Det er det bedste udgangspunkt for gode spisevaner fremover, at han er glad for mad og det at spise...
Det er vigtigt at holde mængden af skemad lidt nede, og nogle børn vil have tendens til at overspise, hvis vi som voksne ikke styrer det lidt. Det er vigtigt at han stadig har plads til mælk i maven - mælk udgør fortsat størstedelen af hans indtag og derfor er det bedre at du giver ham f.eks. 3/4 dl. grød eller mos to gange dagligt, og han så efterfølgende tager imod sin flaske, end at du giver ham f.eks. 1.5 dl. grød eller mos en gang dagligt og han ikke drikker nok eller ender med at afvise flasken.
Størrelsen på en normal portion varierer - så nogle børn spiser en lille deciliter og andre børn kan sagtens spise to deciliter uden problemer - og stadig drikke deres mælk. Derfor skal du forsøge at finde ud af, hvordan balancen findes hos jer. Det lyder umiddelbart som om, at din dreng godt kan spise 3/4-1 dl. af gangen to gange dagligt og stadig have plads i maven til sin mælk. Derfor må du gerne øge ham lidt i mængden af skemad. Flasken kan med fordel gives 1-1.5 time efter at han har fået tilbudt skemaden, så er der bedre plads i maven til begge dele, og flasken vil stadig og bør stadig indgå som en fast del af putteritualet.
Når han nærmer sig 6 måneders alderen, vil det være rigtig fint, at du begynder at tilbyde ham morgengrød, så han får 3 skemåltider dagligt - morgen, frokost og aften. Og når han bliver 6 måneder, vil det være rigtig godt, at du begynder at introducere lidt mellemmåltider formiddag og eftermiddag. Han vil dog stadig i 6 måneders alderen skulle have 5-6 flasker i døgnet for at få sit mælkebehov dækket. Det er først i 7 måneders alderen, at skemaden begynder at fylde så meget, at han kan nøjes med 4 flasker i døgnet og det betyder at flasken før formiddagsluren f.eks. forsvinder i denne alder og i stedet gives et mellemmåltid her.
Der sker ikke noget ved, at du forsøger dig lidt frem. Hvis du øger ham i skemad og oplever, at han så efterfølgende afviser sin flaske, så får han for meget skemad, og du må skrue ned i mængden igen. Hvis han fint kan spise 1 dl. eller mere af grød og mos og efterfølgende tager imod sin flaske, så er det fint at lade ham indtage dette :)
Det lyder som om, at afføringen er helt normalt for hans alder, og det er helt normalt, at der begynder at gå lidt længere tid imellem afføringerne, nu hvor han begynder på fastere føde. Afføringen skal stadig være grødet og blød at komme af med, han må ikke få fuldstændig hårde knolde, og det må ikke gøre ondt på ham at presse afføringen ud. Det er meget forskeligt, hvor lang tid der går mellem afføringerne. Nogle børn har afføring dagligt, andre børn hver 2-3 dag. Så længe han virker til at trives, ikke har ondt og afføringen er til at komme af med, så er det helt okay :)
I takt med at han får mere og mere skemad, så vil hans afføring naturligt også ændre farve og blive mere brun. Jo mere grød og mos han spiser, jo mere vil afføringen afspejle dette - og i takt med at han bliver så gammel, at han spiser mere og mere familiemad, jo mere vil afføringen komme til at ligne "voksen afføring".
jeg vil anbefale dig meget min bog "Helens bog om børn og mad". I den finder du dagsplaner, opskrifter og du guides igennem fra nu og indtil din dreng er 18 måneder gammel. Du kan også slå op, hvis du er i tvivl om, hvad han må få, hvornår og hvordan. Vær opmærksom på at få fat i nyeste udgave fra 2018.
Jeg håber, at du kan bruge disse tanker lidt videre - rigtig meget held og lykke og fortsat god appetit!
Rigtig glædelig jul :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske